Gratis100% kosteloos
BetrouwbaarRDW erkend bedrijf
Gratis transportIn heel Nederland en België
Direct GeldBetaling contant of per bank
ProfessioneelVeilig en snel
VeiligAl sinds 2003

Auto’s met TDI motoren en problemen

problemen TDI motorenWe zien erg veel auto’s met TDI motoren met problemen. Sterker nog: de term TDI, kort voor Turbocharged Direct Injection, is onderhand synoniem geworden voor probleemmotor. Waarom is dit? Welke automerken en modellen zijn eigenlijk voorzien van zo’n motor en wat zijn de grootste problemen dan? De expert van kapotteauto-verkopen.nl geeft antwoord, maar niet voordat we hebben gekeken naar wat een TDI motor eigenlijk is en waarom deze zo vaak gebruikt wordt.

Wat is een TDI motor?

Dit type motor werd lange tijd gezien als de redder van de diesel, waardoor er een enorme markt is ontstaan voor dit type dieselmotoren. Dit was niet voor niets. Ze combineren namelijk de voordelen van een benzinemotor (prestaties en power) met die van dieselmotoren (goedkopere brandstof en zuiniger in gebruik).

De combinatie van een lucht aanzuigende turbo en een direct inspuitsysteem zorgt ervoor dat de diesel onder zeer hoge druk (soms wel meer dan 2.000 bar) verneveld wordt in de cilinder zelf. Dit concept garandeert zo een optimale verbranding.

De voordelen van TDI techniek

voordelen van TDI motorDankzij deze optimale verbranding blinkt een TDI diesel uit in prestaties ten opzichte van andere vormen dieselmotoren. Dit heeft onder andere de volgende voordelen:

De nadelen van deze motortechniek

Deze voordelen komen zoals gezegd helaas tegen een hoge prijs. De motoren gaan enorm vaak kapot en kennen veel problemen die ze haast onbruikbaar maken. Hierover zo meteen meer. Daarnaast heeft de TDI-techniek de volgende nadelen:

Welke auto’s hebben slechte TDI motoren?

Dus hoe komt u er nu achter dat u de onfortuinlijke bezitter bent van een auto met een slechte TDI? U merkt dit meestal snel genoeg, wanneer het motorstoringslampje gaat branden of andere motorproblemen zich aandienen. Wat u ook kan doen is onderstaande lijst raadplegen van auto’s met TDI-problemen.

TDI-motoren komen we tegen in alle auto’s van de Volkswagen groep. Dit zijn Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Slechte TDI’s komen we ook tegen bij al deze merken. Ook sommige Mitsubishi’s, Chryslers, Jeeps en Dodge auto’s zijn uitgerust met een dergelijke motor.

Auto’s met 1.9 TDI problemen

Deze motor is één van de meest gebruikte dieselmotoren ooit. We vinden hem terug onder de motorkap van veel Audi’s (A3, B4, Cabriolet, A4 en A6) Seats (Ibiza, Córdoba, Léon, Toledo en Alhambra), de Skoda Octavia 1U en vrijwel alle modellen Volkswagen (Polo, Golf, Jetta, Beetle, Passat en Sharan).

De 1.9 lijdt vaak aan defecte luchtmassameters, een nokkenas-hydrosterprobleem (waardoor de nokkenas hierdoorheen slaat) en kapotte koelvloeistoftemperatuursensoren. Daarnaast loopt soms de turbo vast en zijn er problemen met de koppeling en de koppakking.

Auto’s met 1.6 TDI problemen

auto verkopen kapotte motorOok de 1.6 TDI motoren komen vaak voor. U vindt er één in uw auto als u eigenaar bent van een SEAT Ibiza Mk4, SEAT Ibiza Mk5, SEAT León Mk2, SEAT Altea, SEAT Altea XL, Škoda Fabia Mk2, Škoda Roomster, Škoda Octavia Mk2, Škoda Superb, Škoda Rapid, Volkswagen Polo Mk5, Volkswagen Golf Mk6, Volkswagen Golf Mk7, Volkswagen Golf Plus, Volkswagen Golf Variant, Volkswagen Touran, Audi A1, Audi A3, Volkswagen Caddy, Volkswagen Vento, Volkswagen Jetta, Volkswagen Passat (B6) of een Volkswagen Passat (B7).

Bij de 1.6 TDI zien we vaak defecten aan de EGR: de Exhaust Gas Recirculation. Dit onderdeel wordt ingebouwd in nieuwere dieselmotoren om de uitstoot van stikstofoxides te reduceren. In het kort zorgt dit onderdeel ervoor dat een deel van de uitstoot weer terug in de cilinder wordt geleid, met minder uitstoot als gevolg.

Er ontstaat vaak vermogensverlies door problemen met de EGR. Vuil hoopt zich nogal eens op in het inlaatspruitstuk, waardoor de turbo minder goed gaat werken. Ook raken de kleppen makkelijk vervuild met allerlei andere storingen in de motor tot gevolg. Door middel van het opnieuw instellen van de elektronica kan dit probleem echter omzeild worden.

Wagens met 2.0 liter TDI 140 pk pd en defecten

Een 2.0 liter TDI is ingebouwd in de Volkswagen Passat (B5), Volkswagen Golf A5, VW Jetta A5, Volkswagen Touran, Volkswagen Tiguan, VW Passat B6, Audi 8P A3, Audi B7 A4, Audi B8 A4, Audi C6 A6, SEAT Leon, SEAT Altea and XL, SEAT Toledo, Škoda Octavia, Volkswagen Industrial Motor, Chrysler Sebring, Chrysler Sebring (convertible), Dodge Avenger, Dodge Caliber (MY07 BKD, MY08 BMR), Dodge Journey, Jeep Compass, Jeep Patriot, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Grandis en de Mitsubishi Outlander.

Deze wagens hebben enorm veel problemen met de oliepomp, die zich in de balansmodule bevindt. Deze module zorgt ervoor dat de motor zo min mogelijk trilt, maar gaat helaas snel kapot. Meestal ontstaat er binnen 200.000 kilometer op de teller speling op de aandrijvingsas van de pomp. Hierdoor slijt de pomp in rap tempo, met een wegvallende oliedruk tot gevolg. Dit merkt u enkel door de wat minder wordende prestaties, totdat de oliedruk kritiek laag wordt. Dan begeeft de turbo het direct en wordt uw motor onbruikbaar. Een zeer dure grap!

Naast dit oliepomp probleem krijgt de 2.0 TDI 140 pk ook vaak lekkages bij de koeling van de EGR. Ook zijn er veel problemen met de Siemens verstuivers en loopt deze motor vaak niet zo lekker stationair.

Wagens met VW 2.0 TDI common rail problemen

De Common Rail is de motor waarmee Volkswagen de hele wereld mee heeft bedrogen. Het Duitse concern rustte hun motoren namelijk uit met zogenaamde sjoemelsoftware. Hierdoor kwamen ze tijdens laboratoriumtesten stukken schoner uit de bus dan op de echte weg. Dit werd ontdekt en Volkswagen kreeg miljarden euro’s (en dollars) aan boetes opgelegd. Daarnaast moest het bedrijf 10,3 miljard euro investeren om alle auto’s terug te halen.

De 2.0 Commonrail is te vinden in Audi’s (de TT mk2 TDI quattro, 8P A3, B8 A4 en Q5), Seat (Leon Mk2, Altea, Toledo Mk3 en Exeo), Skoda (Octavia, Superb Mk2 en Yetia) en de VW Golf Mk6, Jetta Mk5, Tiduan, Passat CC, Passat en de T5).

Naast de aanwezigheid van sjoemelsoftware, en dus een auto die in het echt veel vuiler is dan op papier, kent de motor ook wat technische problemen. Zo lijdt de motor aan hetzelfde probleem waar ook de 2.0 140 pk last van heeft: de oliepomp van de balansmodule geeft veel moeilijkheden. Daarnaast gaat de hogedrukpomp van het common rail systeem vaak kapot.

Auto’s met 2.5 liter V6 TDI en problemen

De V6 2.5 liter TDI komen we vooral tegen in de VW Touareg, Passat en de Transporter (T5). Ook bij Audi A6 en A8 werd deze frequent ingebouwd.

De 2.5 TDI V6 is bepaald niet het beste blok dat ooit door Volkswagen is gebouwd. Met name de automatisch geschakelde auto’s met dit motorblok slurpen benzine. U moet niet raar staan te kijken als de motor 1 op 9 loopt! Daarnaast kosten de motoren enorm veel geld om te onderhouden.

De motor kent namelijk terugkomende problemen met de nokkenassen. De slepers zijn van een te zacht materiaal gemaakt, waardoor de nokkenassen erg snel slijten. Een erg dure grap!

5.0 liter TDI modellen en schade

De enorm krachtige V10 TDI levert maar liefst 313 paardenkracht en dit is vaak te veel voor de turbo. 1 op de 4 motoren van dit type blaast op den duur vanzelf de turbo op. Voor de rest zijn dit eigenlijk prima motoren. De TDI 5.0 werd met name ingebouwd in de Volkwagen Touareg.

Wat te doen met een kapotte TDI motor

wie koopt mijn defecte autoWie een auto met een kapotte TDI motor heeft, staat voor een dilemma. Want kunt u de motor beter laten repareren of is verkopen een betere optie? Wij adviseren mensen altijd hun auto te verkopen op het moment dat deze motor mankementen begint te vertonen. Nou zult u denken dat wij makkelijk praten hebben, want wij kopen immers auto’s op.

Dat is zeker waar, maar wanneer we naar de kosten kijken voor reparaties en daarbij optellen dat defecten zullen blijven terugkomen (in de ene vorm of de andere) wordt het toch snel duidelijk. Een auto met motorschade verkopen is stukken voordeliger dan hem laten repareren.

De TDI met problemen laten repareren – Kosten

Laten we eens kijken naar de reparatiekosten van de meestvoorkomende problemen bij de TDI-blokken. Houd er rekening mee dat deze bedragen gemiddelde prijzen zijn voor reparaties. Over het algemeen geldt dat reparaties aan motoren met een grotere cilinderinhoud duurder zijn dan die aan kleinere motoren. Daarbij zijn reparaties bij een algemene garage goedkoper dan bij de merkgarage.

Reparatietype Kosten bij dealer Kosten bij garage
Vervangen turbo en oliepomp €2300 – 2900,- €1800 – 2250,-
1.6 motor vervangen door tweedehands €2550,-
2.0 motor vervangen door tweedehands €3600,-
Nieuwe 1.6 motor laten inbouwen €6900,-
Nieuwe 2.0 motor laten inbouwen €7740,-

Opmerking: Een nieuwe motor laten inbouwen bij de algemene garage is niet mogelijk. Zo ook wordt het inbouwen van een tweedehands motor bij merkdealers niet gedaan.

Auto met kapotte TDI motor verkopen – Waarde

Wanneer u een TDI auto met motorschade, een kapotte turbo of een ander probleem verkoopt, krijgt u hier direct geld voor en hoeft u zich geen zorgen te maken over latere reparatiekosten. Van het geld koopt u gewoon een nieuwe auto, zonder TDI en zonder problemen.

De waarde van een auto met een defecte TDI motor is voor ons enorm hoog. Dit heeft alles te maken met onze intensieve samenwerking met enkele grote buitenlandse opkopers. Vrijwel alle kapotte TDI’s die wij opkopen gaan naar Oost-Europa en West-Afrika. Daar moet men overigens ook niets weten van TDI: als de auto daar aankomt gaat direct het hele blok eruit en wordt vervangen door een ander model.

Zoals u misschien wel weet kan men deze reparaties daar voor een fractie van de prijs doen. Zo kost het ombouwen van een 2.0 TDI daar gemiddeld 1000 tot 2000 euro. Dat is dus drie tot vijf keer zo goedkoop dan hier!

Direct een auto met kapotte TDI verkopen

kapotte auto GroningenWilt u nu de waarde weten van uw TDI-wagen? Laat hem dan gratis en vrijblijvend door ons taxeren. U kunt ook zelf de waarde van uw auto berekenen. Neem de dagwaarde en trek daar de verwachte reparatiekosten vanaf. Het bedrag dat u vindt zou uw vraagprijs moeten zijn. Wedden dat wij hoger kunnen bieden?

Wanneer u een auto laat taxeren krijgt u van ons binnen enkele uren bericht met een scherp bod. Gaat u hiermee akkoord? Dan is de auto verkocht en kunnen wij de auto vaak binnen een dag al gratis bij u komen ophalen. U krijgt dan direct het geld (cash of via de bank).

Nog vragen over onze diensten, onze ervaringen met TDI of over de waarde van uw auto? Aarzel dan niet om ons te bellen op 085-0031100. Wij zijn per mail te bereiken op info@kapotteauto-verkopen.nl. Graag tot snel!

Renault Megane – Hoorn Renault Megane – Hoorn

Ben zeer te spreken over de snelle, correcte en betrouwbare afhandeling. Er wordt gedaan wat men belooft en men houdt zich goed aan de afspraken. Ik ben op deze manier snel en gemakkelijk van mijn schadeauto af gekomen zonder moeilijk gedoe. Stefaan Cuyvers

Volvo S60 – Ede Volvo S60 – Ede

Net en accuraat bedrijf komt vertrouwt over en een nette snelle afhandeling. Prima service! Is zeker aan te bevelen! groeten Leo de Vries

Seat Leon 2008 – Lelystad Seat Leon 2008 – Lelystad

Mijn defecte Seat Leon bij deze inkoop bedrijf verkocht. Nette mensen, geen gezeur voor de deur en afgesproken prijs betaald. Dank voor de snelle afhandeling! Thomas

Heeft u nog vragen?